← Terug naar je mening categorie

Toepassing van een systeemdenker op de analyse van root-oorzaken en procesoptimalisatie

Analyseprocesoptimalisatie

Stop met het achterhalen van symptomen door 5 eenvoudige vragen te stellen:

Ik heb mezelf altijd als een "systeemdenker" beschouwd. Als je mijn vorige post hier op PII leest Overgang van opstarten naar optimalisatie met succes dan weet je misschien wat ik bedoel. Een systeemdenker is iemand die het bredere "systeem" in overweging neemt voordat hij met de oplossing van een bepaald probleem begint.

Het is de monteur die vraagt ​​naar de geluiden van een auto en hoe hij rijdt voordat hij onder de motorkap duikt. Het is de IT-specialist die vragen stelt over recente netwerkwijzigingen en software-updates voordat hij in het gebeurtenissenlogboek graaft.

Hoewel mijn laatste post gericht was op verschillen tussen het opstarten en de normale werking van een offshore olie- en gasplatform, paste het dezelfde basisfilosofie toe om elke taak te initiëren met vragen en analyses om het grote geheel te begrijpen.

Vandaag wordt ik herinnerd aan een project dat ik leidde tijdens mijn werkzaamheden in de farmaceutische sector. De faciliteit was een dubbellaagse tabletfabrikant in Ierland. Dit was een van mijn vroegste managementopdrachten. Ik had een team van ingenieurs en technici die het controlesysteem programmeerden en valideerden. We kregen de opdracht om het controleschema voor de bereiding van de oplossing en de coating van de tablet te coderen en wijzigingen aan te brengen naarmate het proces en het recept evolueerden. Het was een goede bemanning - slim en nieuwsgierig ... Meestal.

Damien Munroe

Damien Munroe

Europese integratie en verkoop, controlestation

citaat-links

Op dat moment negeerde ik de stem in mijn hoofd die me waarschuwde om een ​​stap terug te doen, te vertragen en na te denken.

Ondanks onze collectieve training en ervaring kwamen we tot de gemeenschappelijke val: het probleem alleen oplossen om een ​​ander probleem te vinden of te veroorzaken. Ik herinner me over 250-wijzigingsbesturingselementen die zijn verwerkt van FAT naar SAT. Het team leerde snel vragen te stellen over hoe elke verandering de rest van het proces zou kunnen beïnvloeden en dienovereenkomstig aan te passen.

Wanneer een brede systeemaanpak van probleemoplossing niet wordt toegepast, kunnen er slechte dingen gebeuren ... en dat doen ze vaak. Dat was het geval toen een verbetering van de cyclustijd van het proces aanvankelijk niet werd bereikt. Het eerste teken van problemen ontstond toen de cyclustempo niet toenam ondanks onze codeveranderingen. Een technicus waarschuwde me voor een enigszins verminderde vacuümdruk die werd gebruikt voor de overdracht van het schip.

Op dat moment negeerde ik de stem in mijn hoofd die me waarschuwde om een ​​stap terug te doen, te vertragen en na te denken. In plaats van de beoordeling van de tech te verifiëren en te overwegen waarom de snelheid niet was verbeterd, opende ik de poederinstroomklep iets meer om het vacuüm te verminderen.

Sterker nog, aanpassingen aan de poederstroom hadden eerder geleid tot langzame of zelfs vastzittende transfers. Door op oude informatie te handelen, heb ik ervoor gekozen om op mijn instinct te vertrouwen in plaats van op mijn intellect. Onnodig te zeggen dat de poederstroom niet de oorzaak van het probleem was ... alleen maar een symptoom.

Een smal perspectief is vaak contraproductief. Door meteen naar binnen te springen, beperkte ik mijn kijk op het probleem en verzuimde ik andere mogelijke redenen voor de blokkade in overweging te nemen. In dit geval had ik het dockingstation dat zich bevond tussen de invoerlade en de opslagkamer over het hoofd gezien.

Als een integraal onderdeel van het totale systeem had het dockingstation een directe invloed op de stroomsnelheid, waardoor deze voldoende werd verlaagd om de verbeterde cyclustijd niet te kunnen halen. Het was de oorzaak die ik eerder had moeten bereiken. Zodra het op de juiste manier was geadresseerd, werd de winst in poederoverdracht gerealiseerd. Het was een van die ervaringen die bij mij bleef hangen, en het beïnvloedt hoe ik alle projecten benader - of het nu eenvoudig of ingewikkeld is.

Systeemdenkers benaderen

Een systeemdenkerbenadering is met name van cruciaal belang bij het omgaan met complexe Pharma-processen, aangezien de eisen van de industrie volledige validatie vereisen.

De aanpak van mijn systeemdenker omvat het stellen van deze vijf basisvragen:

1. Hoe is het proces veranderd?

Net als de monteur en IT-specialist is het van essentieel belang voor procesingenieurs om te bepalen "wat er is gewijzigd" of "waar kan veranderen zijn gebeurd" voordat een sensor wordt gekalibreerd, een klep opnieuw wordt ingepakt of een PID wordt afgestemd. Eenvoudige, dagelijkse gebeurtenissen, zoals een verandering in de feedstock, een softwarepatch, een klepvervanging of zelfs een verandering in het weer, kunnen allemaal een belangrijke impact hebben op een proces. Vraag rond operaties, engineering en onderhoud om te weten welke nieuwe omstandigheden er bestaan.

2. Klopt de oplossing?

Probeer het zoals je misschien doet, het afstemmen van een PID-regelaar zal niet corrigeren voor Stiction. Het is één ding om een ​​probleem correct te karakteriseren, en het is iets anders om een ​​gepaste corrigerende actie te ontwikkelen. Als uw oplossing tijdelijk is of het kernprobleem niet aanpakt, dan is het niet echt een oplossing. Dat kan goed zijn als je tijdelijke fix Step 1 in een reeks aanpassingen bevat. Soms is het kopen van tijd echt het meest logisch, maar je moet rondcirkelen.

3. Welke andere factoren kunnen in het spel komen?

De meeste productielocaties hebben complexe, zeer interactieve processen. Bij het beoordelen van de symptomen moet u op uw hoede zijn om overrompeld te raken en de impact van een secundaire lijn over het hoofd te zien, een recirculatielus of de prestaties van een stroomopwaarts systeem dat door het proces sijpelt. Zelfs details die triviaal lijken, kunnen uw beoordeling kleuren. Laat u niet betrappen door een rosékleurige bril te dragen.

4. Ondersteunen de gegevens de conclusie?

De fabrieken van vandaag zijn vol met gegevens. Er is waarschijnlijk een beschikbare gegevensbron die uw beoordeling van het probleem zal onderbouwen of weerleggen - ongeacht de hypothese. Diagnostische hulpmiddelen kunnen u helpen bij het evalueren van gegevens door eindige metingen van oscillaties, geluid, klepbeweging en dergelijke te bieden. Uiteindelijk is het doel om de kans op een succesvol resultaat te vergroten door te profiteren van de bestaande bronnen van de plant.

5. Hoe kan ik de 'fix' na implementatie valideren?

Als er gegevens zijn die de voorgestelde corrigerende actie ondersteunen, kunnen dezelfde gegevens worden gebruikt om te controleren of de actie het werk deed. Houd er altijd rekening mee dat het essentieel is om prestaties te meten voor en na een project. De taak is inderdaad niet voltooid totdat er een bevestiging is dat het probleem is opgelost. Ik ken heel weinig fabrieksmanagers die alleen door mijn woord tevreden zijn - ze verwachten concreet bewijs.

citaat-links

Het concept van een systeemdenker en het toepassen van een breder, gesloten-lusperspectief op procesbesturing en fabrieksbrede optimalisatie is niet nieuw. Ik heb de filosofie in mijn werk en zelfs overgenomen geschreven over het onderwerp.

Vanaf het begin van mijn carrière heeft het me geholpen om symptomen te herkennen voor wat ze zijn en om te voorkomen dat ik fantoomproblemen opjaag. Als je de systeemdenkeraanpak hebt toegepast - of een andere die succesvol is gebleken - deel dan je ervaringen met mij en de community hier op PII.

Damien Munroe

http://www.controlstation.com

Damien geeft inzicht in procesbeheersing en automatisering die zijn oorsprong vindt in zijn ervaringen in de militaire luchtvaart, offshore-olie en -gas, precisie-farmacie en de vervaardiging van halfgeleiders. Zijn opleiding aan de

Volledige bio lezen

Gerelateerd nieuws

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Ontdek hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel gezichtspunt!

Process Industry Update Enewsletter

- Abonneer u op onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en evenementen, producten, technische artikelen en Viewpoint-berichten

Stuur me geweldige dingen

Voeg uw gezichtspunt toe

Word een Gedachtenleider

- Verbeter uw geloofwaardigheid, vergroot de merkherkenning en stimuleer uw reputatie als een belangrijke beïnvloeder in de branche

Meer informatie

wolfson korte cursussen 2019