← Terug naar je mening categorie

Hoe maak ik evenwichtige en efficiënte routine onderhoudsschema's

Routine onderhoudsschema's

Als professionals in het beheer van vitale processen die verschillende industrieën draaiende houden, weten we al dat een proactief gepland onderhoudsschema van cruciaal belang is voor het succes van die industrieën.

Afhankelijk van de grootte, schaal en complexiteit van de bewerkingen die u overziet, is uw algemene onderhoudsplan doorgaans een combinatie van routine-, voorspellend en preventief onderhoud. Misschien zelfs run-to-failure of correctief onderhoud. Maar in de context van deze discussie zal ik me concentreren op routine-onderhoud.

Dit type onderhoud verwijst naar de basale, kleinschalige taken die op regelmatige basis worden uitgevoerd om het algemene onderhoud van de entiteit die u beheert te ondersteunen. Routine onderhoudsopdrachten kunnen worden gepland om dagelijks, wekelijks, maandelijks, tweejaarlijks, enz. Te gebeuren.

De stappen voor het maken van gebalanceerde routine onderhoudsschema's

In eerste instantie lijkt het maken van je standaard routine onderhoudsschema misschien niet zo belangrijk. Maar het creëren van een evenwichtig (en vervolgens efficiënt) vereist een nauwgezette, datacentrische aanpak.

Als u niet beschikt over een plan op basis van betrouwbare gegevens, plant u onderhoudscontroles te vaak of te ver tussenin. In het eerste geval verspilt u de tijd van uw technicus aan onnodig werk, terwijl u in het tweede geval te maken krijgt met onnodige stilstandtijden.

En het is erg belangrijk om een ​​efficiënt schema te hebben als u met succes een goed preventief onderhoudsplan.

Uit mijn ervaring zijn er veel stappen die samenkomen om een ​​goed onderhoudsplanningplan te maken. De volgorde van de stappen kan variëren van de ene organisatie naar de andere, maar ik heb altijd de voorkeur dat het hele proces begint met een duidelijk begrip van uw onderhoudsdoelen en de specifieke strategieën die u wilt nemen om die doelen te bereiken.

Daarna hebt u uw inventaris van activa nodig - een catalogus van elk afzonderlijk apparaat in het systeem. Uw inventaris moet zo begrijpelijk mogelijk zijn en fysieke inspectie en frequente updates vereisen wanneer nieuwe apparatuur wordt toegevoegd aan of verwijderd uit uw organisatie.

Deze informatie zal uiteindelijk de kern vormen van uw onderhoudswerkzaamheden. Op basis van de gegevens in uw inventaris, kunt u onmiddellijk een idee krijgen van de staat van elk apparaat en de prestatienormen die u kunt verwachten op basis van leeftijd en conditie.

Van daaruit wil je:

1. Ga door met het toewijzen van preventief onderhoudstaken met een onderhoudsfrequentie voor elk item (meestal op basis van de aanbevelingen van de fabrikant)

2. Bepaal wie in uw onderhoudsteam wat doet

Het is ook geen slecht idee om te controleren wat voor soort verdere training uw team nodig heeft en welke hulpmiddelen en middelen u tot uw beschikking hebt.

Zodra al het bovenstaande is gesorteerd, kunt u de informatie vervolgens uploaden naar de door u geselecteerde onderhoudssoftware.

De rol van CMMS in onderhoudsschema's

Hoewel ik misschien een beetje bevooroordeeld ben, geloof ik dat een modern CMMS (geautomatiseerd onderhoudsmanagementsysteem) een integraal onderdeel is voor het succes van elke preventieve onderhoudsstrategie (die gebaseerd is op routine-onderhoudsschema's).

Ik vraag me soms af hoe vestigingen vandaag nog steeds verwachten dat ze hun activiteiten probleemloos en rendabel kunnen uitvoeren zonder te profiteren van geavanceerde onderhoudsoplossingen. Hoe dan ook, afhankelijk van de software die u kiest, hoeft u alleen maar de gegevens in te voeren die u tot nu toe hebt verzameld.

Er zijn veel verschillende redenen om een ​​CMMS te gebruiken, maar als u deze alleen vanuit de planningshoek bekijkt, kunnen operators snel PM's maken en plannen, afbeeldingen, notities, gebruikershandleidingen en andere informatie over elk item in de software uploaden. Dit is een absolute tijdbesparing en is een onschatbare bron van gegevens op een later tijdstip.

De CMMS genereert dan geplande werkorders met specifieke instructies voor de juiste leden van uw onderhoudsteam. Aangezien elke taak is voltooid, is dit een kans om relevante informatie vast te leggen (zoals een afbeelding van de huidige status van het item of de bestede tijd) en deze opnieuw in de software in te voeren voor historische rapportagedoeleinden. Dit proces kan allemaal eenvoudig worden uitgevoerd vanuit het gemak van de telefoon of tablet van een technicus.

Als u naar onderhoudsgeschiedenis en andere rapporten kijkt, zult u zich snel realiseren dat uw oorspronkelijke planning kan worden verbeterd. Dus stel het schema naar wens in en spoel het volgende kwartaal opnieuw en herhaal.

Stel bijvoorbeeld dat uw bedrijf een kleine speelgoedfabriek is die 1,000-eenheden per maand produceert. Een plotselinge toename van de vraag betekent dat je nu 2,000-speelgoed maandelijks moet uitkiezen. Deze trend zet zich nog maanden aan en terwijl je de toegevoegde groei verwelkomt, ben je nog niet helemaal klaar om je toe te leggen nieuwe uitrusting te kopen, zodat je gewoon je huidige apparatuur agressiever kunt gebruiken.

Nu, na maanden van het produceren van 2,000-speelgoed, laat een maandfeedback van je CMMS zien dat de storingen zijn toegenomen en de audit van je onderhoudsschema's laat zien dat elke keer dat de PM-smeerbeurt plaatsvindt, de apparatuur niet goed wordt verzorgd. Op basis van deze informatie wilt u wellicht uw onderhoud en smering van bewegende onderdelen van elke 2-week naar elke 1-week verbeteren om te zien of dit de onverwachte storingen verlaagt.

In de komende paar maanden kunt u de apparatuur in de gaten houden via uw CMMS. U zult merken dat het verhoogde onderhoud het probleem heeft opgelost of dat u over de gegevens beschikt die u nodig hebt om te pleiten voor de aanschaf van nieuwe apparatuur.

Algemene redenen Onderhoudsschema's werken niet en hoe kunnen ze worden opgelost

Ondanks de voordelen van routinematige onderhoudsschema's rapporteren bedrijven nog steeds fouten in het gebruik ervan, vooral als het gaat om uitvoering. Ik heb dit probleem steeds opnieuw zien gebeuren. Het plan ziet er in theorie goed uit, maar om de een of andere reden is uitvoering iets minder dan een nachtmerrie en valt de organisatie geleidelijk terug op reactief onderhoud.

Dus, wat veroorzaakt deze problemen en hoe lossen we ze op? De antwoorden zijn niet vergezocht en omvatten meestal:

1. Slechte grondwerk- en roll-outstrategie

Haasten om een ​​nieuw onderhoudsplan te maken, betekent meestal dat je in de nabije toekomst van plan zult zijn. Heeft u, voordat u zelfs maar gaat zitten om uw nieuwe onderhoudsplan te maken, nagedacht over de bereidheid van uw team om zich aan te passen, de ondersteuning die u van buiten uw onderhoudsteam nodig heeft en ander basiswerk dat vanaf het begin aanwezig moet zijn? Enkele belangrijke punten om mee te beginnen zijn:

● Krijgt de buy-in voor uw onderhoudsteam - Gewoon praten met uw team en hen klaarstomen voor de verandering, heeft een lange weg voor hun buy-in en ondersteuning. Met hun ondersteuning wordt het drastisch eenvoudiger om een ​​nieuw onderhoudsplan te implementeren.

● Krijgt u buy-in voor het hoger management - Als uw hoogste management er niet om geeft de algehele effectiviteit van de onderhoudsafdeling te verbeteren, zal het veranderen van uw onderhoudsplan heel moeilijk worden. Het topmanagement tonen het tal van voordelen van een goed geleide onderhoudsafdeling met behulp van een CMMS zal een lange weg gaan om die ondersteuning te krijgen.

● Neem het stap voor stap - Vaker wel dan niet, individuen bijten meer af dan dat ze kunnen kauwen. Begin langzaam en doe het de eerste keer goed. Als u honderden assets beheert, breekt uw roll-outstrategie in fasen. Haal 10-assets soepel in afdeling A en zodra u succes ziet, gaat u naar afdeling 10 in afdeling B.

● Begrijp dat dit een marathon is, geen sprint - veranderen naar onderhoudsschema's is niet iets dat 's nachts wordt gedaan. Hoewel sommige implementaties maar een paar weken kunnen duren om de voordelen echt te realiseren, verwacht u tijd te besteden aan het bouwen en optimaliseren van het onderhoudsplan op de juiste manier voor uw organisatie.

2. Slechte organisatieprocessen

Het is gemakkelijk om de schuld te leggen op het onderhoudsschema zelf of de software die het uitvoert, maar als je dieper graaft, zul je merken dat het plan misschien probeert een probleem aan te pakken dat het simpelweg niet aankan.

Ja, een onderhoudsschema is een krachtig hulpmiddel en een waardevol beheersinstrument, maar het is geen oplossing voor onderliggende problemen in uw processen. Zijn uw technici bijvoorbeeld voldoende opgeleid en gemachtigd om de toegewezen taken uit te voeren? Kunnen ze hun taken objectief af in het gegeven tijdsbestek? Zijn uw onderhoudspraktijken actueel en realistisch?

Als u nee hebt geantwoord op een of al deze vragen, helpt het niet om een ​​plan te implementeren. Maak het in plaats daarvan gemakkelijker om te slagen door:

● Zorg dat de taken worden toegewezen aan technici met de juiste ervaring en kennis en dat u aan boord bent en nieuwe technici opleidt volgens de behoeften van uw faciliteit.

● Werk uw onderhoudspraktijken bij met modernere middelen, zoals tablets met cloud-gebaseerde software.

● Zorg voor open communicatie tussen technici en manager, zodat u planningsproblemen snel kunt oplossen als ze zich voordoen.

3. Slecht doorlopend management

Als u onderhoudsschema's voor het laatst gebruikt, betekent dit dat u uw activiteiten voornamelijk hebt uitgevoerd op reactief onderhoud. Dus hoe bent u van plan de veranderingen aan te pakken die zullen voortvloeien uit de overgang van reactief naar routine-onderhoud?

Een van de snelste manieren om een ​​onderhoudsschema te laten mislukken, is het te maken en het naar het onderhoudspersoneel te sturen voor uitvoering zonder toezicht. Geen gevecht overleeft het eerste contact met de vijand en dat is ook hier zo. Uw onderhoudsplan moet groeien en aanpassen wanneer het wordt geïmplementeerd en dat toezicht van u vereist.

Vergis je niet, een routine-onderhoudsschema of andere vormen van gepland onderhoud kunnen veel positieve veranderingen in je bedrijf brengen en kosten en downtime aanzienlijk verminderen, maar dit is alleen mogelijk als je er goed over nadenkt en een goed plan hebt, zodat de implementatie succesvol is.

Bryan Christiansen

http://www.limblecmms.com

Bryan Christiansen is oprichter en CEO van Limble CMMS. Limble is een mobiele eerste, moderne en eenvoudig te gebruiken CMMS-software. Wij helpen de stress en chaos uit het onderhoud te halen door managers te helpen organiseren

Volledige bio lezen

Gerelateerd nieuws

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Ontdek hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.

Mis geen enkel gezichtspunt!

Process Industry Update Enewsletter

- Abonneer u op onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en evenementen, producten, technische artikelen en Viewpoint-berichten

Stuur me geweldige dingen

Voeg uw gezichtspunt toe

Word een Gedachtenleider

- Verbeter uw geloofwaardigheid, vergroot de merkherkenning en stimuleer uw reputatie als een belangrijke beïnvloeder in de branche

Meer informatie

wolfson korte cursussen 2019