← Terug naar categorie Bewegingscontrole

De voordelen van Automated Motion Control

Vertegenwoordigers van British Fluid Power Association (BFPA), lidbedrijven IMI Precision Engineering, Asco Numatics en Metal Work, onderzoeken de huidige stand van zaken met betrekking tot geautomatiseerde motion control-oplossingen en overwegen de steeds nauwere banden tussen pneumatische en elektrische technologieën.

De voordelen van geautomatiseerde bewegingsbesturing worden steeds meer erkend, met zowel elektrische als mechanische ontwikkelingen die de afgelopen jaren grote technologische vooruitgang hebben geboekt. Chris Walsh, UK sales manager, Asco Numatics, geeft aan dat pneumatische apparatuur in het verleden vaak minder compatibel was met een besturingssysteem. Dit resulteerde vaak in de mechanische ingenieurs van weleer die afzonderlijke pneumatische systemen hebben - soms met banken van elektromagneten - die met het elektrosysteem communiceren.

"Historisch gezien zijn de vloeistofstroomcomponenten ontworpen als een machine voor de bewegingen op één pagina en de intelligente besturing werd gescheiden gehouden," legde hij uit.

"De twee technologieën werden effectief samengebracht door een elektropneumatische interface te gebruiken, bijvoorbeeld elektromagnetische kleppen en PLC in een schakelkast. Tegenwoordig worden pneumatiek en elektrische apparaten gewoonlijk samen ontworpen als onderdeel van een volledig generiek machineontwerp; beheersing van beide wordt als één beschouwd. Pneumatische actuators worden nu vaak bestuurd door intelligente elektromagnetische kleppen die kenmerkend deel uitmaken van een veldbussysteem; soms met proportionele besturing, met feedbackdiagnostieknetwerken binnen een veelzijdig fabriekscontroleplatform en in staat om draadloze gegevens via het extranet te verzenden. "

Het bereiken van het gewenste resultaat

Richard Edwards, technisch directeur, IMI Precision Engineering, is van mening dat de technologie achter de meeste technische oplossingen een compromis moet sluiten met betrekking tot vloeistofvermogen en elektrische toepassingen. "Meestal gaat het om het kiezen van de beste keuze van technologieën om het vereiste eindresultaat te bereiken," zei hij, eraan toevoegend dat er goed bekende voor- en nadelen zijn voor zowel elektrische als pneumatische bediening.

"De voordelen van elektrische aandrijving zijn bijvoorbeeld dat u geen persluchttoevoer nodig hebt, die u, als u er nog geen hebt, moet inkopen en installeren. De doorlopende bedrijfskosten van een elektrische actuator kunnen minder blijken te zijn dan een pneumatisch alternatief, maar de aanschafkosten zijn doorgaans duurder. Een elektrische actuator zal over het algemeen een grotere mate van nauwkeurigheid bieden en biedt de flexibiliteit om het halverwege zijn slag te stoppen. Het vermogen om de snelheid te profileren en de kracht die wordt uitgeoefend gedurende de slag van de actuator kan van vitaal belang zijn voor sommige toepassingen. De veranderingen die plaatsvinden in de wereld van pneumatische actuatie - zoals lineaire transducers en proportionele bediening - zijn indrukwekkend. "

Wat specifieke apparatuur betreft, is Giorgio Guzzoni, productmanager, Metal Work SpA, van mening dat elektrische actuators de juiste oplossing zijn voor motion control wanneer het nodig is om nauwkeurig te positioneren op niet-gespecificeerde waarden en snelheid en / of acceleratiehellingen te regelen. Hij voegt eraan toe dat beide technologieën - pneumatische actuators en elektrische actuators - samenkomen in wat algemeen bekend staat als elektrische cilinders. Dit zijn elektrische aandrijvingen die zijn ondergebracht in structuren die de vorm van een cilinder hebben.

Guzzoni wijst er bovendien op dat ondanks de toenemende prevalentie van elektrische motion control, pneumatiek blijft een zeer belangrijke rol spelen. "Het zou niet verkeerd zijn om te zeggen dat 95 procent van de gevallen aan de eisen beweging kan worden opgelost met de conventionele, betrouwbare, kosteneffectieve en eenvoudige pneumatische cilinder," zei hij. "De positie bereikt kan worden gecontroleerd door een vergelijkbare conventionele magnetische sensor. Iedereen die produceert pneumatische componenten kunnen degelijk slapen 's nachts in bed. "

Iets dat sommige van de meest allesomvattend laatste tijd heeft gezien de moderne industriële robot. Edwards beschouwt één van de voordelen van een robot over een speciale apparaat is de inherente flexibiliteit en het vermogen om te worden geprogrammeerd om een ​​aantal verschillende taken uit te voeren. Dit is waar Edwards gelooft elektronische en elektrische aandrijfsystemen op de voorgrond treden. Echter, op gebieden zoals end-of-arm tooling, gelooft hij pneumatiek kan een zeer belangrijke rol spelen; bijvoorbeeld een vacuümsysteem te pikken voorwerpen zoals metalen platen of carrosseriedelen. "Op deze manier kunnen robotica een goed voorbeeld van een hybride elektrische-pneumatisch toepassing zijn," zei hij.

Onderhoud, reparatie en vervanging

Uit een onderhoud, reparatie of vervanging perspectief Edwards merkt op dat bij het leveren van oplossingen in ontwikkelingslanden pneumatische oplossingen kan een voordeel hebben, omdat ze gemakkelijk te begrijpen en kunnen vaak worden onderhouden met eenvoudige hulpmiddelen. "Aan de andere kant, als er iets elektrische breekt u nodig heeft om te vliegen in een onderhoudstechnicus een aanzienlijke afstand om ze te vervangen," voegde hij eraan toe.

Wat de levenscyclus van een pneumatische actuator betreft, wijst Edwards erop dat gebruikers over het algemeen een progressieve verslechtering van de prestaties zullen zien tegen het einde van zijn levensduur. "Het begint stijf te worden en kan gaan lekken," zei hij. "Via conditiebewaking kunnen gebruikers dit soort problemen echter bij blijven houden en bijvoorbeeld de machine een run laten afwerken voordat ze het onderhoud in het weekend uitvoeren. In het geval van een elektrische actuator, kan deze gedurende zijn gehele levenscyclus effectief werken, maar als hij faalt, kan hij dit zonder waarschuwing doen en zal de machine onmiddellijk stoppen met functioneren totdat een vervangende actuator is gemonteerd. Dus, afhankelijk van de toepassing, kan dit een overweging zijn bij het kiezen van pneumatische of elektrische aandrijving. "

Het houden van veilig

Vanuit het oogpunt van veiligheid, Edwards wijst erop dat veel mijnbouw grotendeels of volledig pneumatische in om het risico van een vonk in een potentieel explosieve atmosfeer te verminderen. "Dit kan handiger dan proberen om alles omsluiten binnen een elektrische toepassing zijn," zei hij.

Wat regelgeving inzake veiligheid, Edwards gelooft kan het een voordeel voor zowel pneumatische en elektrische besturingsmogelijkheden te beschikken om de mogelijkheid van een storingsconditie te elimineren. "Op deze manier, bedrijven die een elektrische oplossing met een pneumatisch back-up of vice versa te zetten, kan gemakkelijker rusten als ze hun voeding te verliezen," zei hij.

Industrie 4.0

De motion control-industrie wordt steeds meer kijken naar de mogelijkheden van connectiviteit concepten zoals het Internet of Things (IoT) en Industrie 4.0. Hierbij Walsh merkt op dat hydraulische productportfolios nu steeds afgestemd high-end systeem functionaliteit. "Cross-protocol communicatie wordt steeds meer een must en snelle data-uitwisseling van alle componenten wordt verwacht met Industry 4.0," zei hij.

Op het gebied van onderhoud, Edwards merkt op dat ingenieurs zich meer bewust worden van de mogelijkheden voor aangesloten communicatie tussen apparaten en meer bewust van de voordelen die mogelijk zou kunnen worden verkregen door bijvoorbeeld een betere preventief onderhoud of conditie monitoren regime, hij gelooft Industry 4.0 zullen steeds meer de norm worden.

Verleggen van de innovatie envelop

In termen van andere recente innovaties binnen de motion control arena, Walsh legt uit dat zijn er een aantal verbeteringen met betrekking tot veldbustechnologie in pneumatiek, het positioneren van feedback in pneumatiek actuatoren (bijvoorbeeld elektronische lineaire transducers in de cilinder), en ingebouwde diagnostiek in pneumatisch ventiel spruitstukken (bijvoorbeeld het meten van de klep snelheid om de afdichting niet te voorspellen). Walsh heeft ook gezien de introductie van producten die het gemak van de set-up en inbedrijfstelling voor system engineers te verstrekken; Een voorbeeld hiervan is self-adressering veldbussystemen. Daarnaast Walsh wijst onderdelen bestemd gemakkelijk worden toegevoegd of gewijzigd naar. "Al deze ontwikkelingen kunnen eenvoudiger en snellere werking, lagere arbeidskosten eisen voldoet, en vereisen eenvoudiger onderhoud wat resulteert in minder stilstand," zei hij.

Edwards merkte op dat, hoewel een groot deel van het bedrijfsleven IMI Precision Engineering gaat industriële automatisering, is er een groeiende reeks toepassingen die zich niet lenen voor eenvoudige categorisering. "Bijvoorbeeld, ik heb onlangs een klant die is het produceren van een systeem dat projectielen en een netto kan afvuren om drones ten behoeve van de beveiliging van de luchthaven te vangen bezocht," legde hij uit. "Het bedrijf maakt gebruik van een pneumatische kanon om het projectiel aan de drones. Vangen lanceren 'Edwards voegde eraan toe dat elektrische aandrijving ook vordert. "Naarmate de technologie verandert de kosten naar beneden komen en de vermogensdichtheid die ze kunnen bereiken gaat omhoog," zei hij.

De juiste oplossing

Edwards is van mening dat pneumatiek en elektriciteit niet in de eerste plaats moeten worden beschouwd als twee technologieën die met elkaar concurreren. "Het komt eigenlijk neer op wat wordt beschouwd als de beste oplossing voor de specifieke toepassing van de eindgebruiker," zei hij. "Als je de verkeerde technologie probeert te verkopen, win je misschien wel het bedrijf, maar je gaat jezelf en je klantenproblemen verder op de weg veroorzaken."

Ook Guzzoni benadrukte dat het niet betalen om een ​​voorhamer gebruiken om een ​​noot te kraken - het belangrijkste is om de steun van de technici die het juiste niveau van kennis en ervaring inzetten om bedrijven te helpen maken van de beste keuzes bij het inkopen motion control oplossingen.

Procesindustrie Informer

Gerelateerd nieuws

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Ontdek hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.