Are Process Companies Ready to Drive Down Water Costs?

Met minder dan 12 maanden te gaan voordat verdere water liberalisering van kracht in Engeland komt, moet proces bedrijven klaar om de mogelijkheid de kosten naar beneden te rijden grijpen zijn, legt Nick Simpson, Marketing en Communications Director bij SUEZ Treatment Solutions UK.

Vanaf april 2017 de watermarkt voor Engeland zal het model al volgen operatie in Schotland, en zullen bedrijven (niet-huishoudelijke watergebruikers) van alle soorten en maten in staat te stellen hun water leverancier te kiezen. Dit is in vrijwel dezelfde manier als bedrijven hebben in de afgelopen jaren in staat zijn om te shoppen voor de beste energie-deals van verschillende leveranciers geweest.

In principle, this offers considerable opportunity for companies across the process sectors to cut their water costs, eliminate inefficiencies, reduce the complexity of sourcing across multiple sites and explore ways of reducing consumption. Process applications, from oil and gas to food production, use considerable volumes of water, so any potential cost savings will be welcome, as will the opportunity to explore further ways of reducing overall consumption to comply with sustainability targets. Two examples highlight this point: Scotland’s largest petrochemical site in Grangemouth consumes around 50 million litres of water per day – more than the entire city of Edinburgh, while the UK’s 1,400 or so breweries typically use between 60 and 300 litres of water to brew one single pint of beer.

SUEZ Engineers

De opkomst van de concurrentie

Concurrentie voor waterdiensten werd voor het eerst geïntroduceerd in Engeland in 2003, bij hoog volume commerciële (ie niet-huishoudelijke) klanten met behulp van meer dan 50,000 m3 (50 megalitres) water per jaar in staat waren om hun leveranciers te kiezen. Dit Watervoorziening Licensing-programma werd echter beperkt en had realistische financiële prikkels of een geschikte marktstructuur niet te voeren om echte concurrentie te creëren.

Hoewel de drempel in Engeland vervolgens per jaar werd teruggebracht tot 5,000 m3 (5 Megalitres) dezelfde fundamentele beperkingen blijven van toepassing op de markt. In het bijzonder met 22 verschillende gereguleerde water leveranciers in het hele land, hebben kwesties zoals niet-gestandaardiseerde billing, complexe tarieven, lage niveaus van klanttevredenheid en hoge kosten voor bedrijven in het omgaan met transacties op meerdere locaties, gemeengoed geworden.

In Schotland, is de situatie anders. Water markt deregulering is van kracht sinds 2008. Als gevolg hiervan wordt geschat dat er efficiency besparingen ter waarde van meer dan £ 43 miljoen is geweest, waarbij de klanten een besparing van ongeveer 20 miljard liter water en rond 50% van de bedrijven van de gelegenheid gebruik om de regelingen voor hun water en riolering diensten opnieuw te onderhandelen.

The Scottish market structure is relatively straightforward, with the country’s 130,000 non-household customers being able to choose between 16 different suppliers or Licensed Providers. Each of these purchases water and sewerage services at wholesale prices from Scottish Water, which is responsible for maintaining the publically owned water infrastructure (pipes, mains and treatment facilities). The licensing authority is the Water Industry Commission for Scotland, with a separate body, the Central Marketing Agency, being responsible for transferring customer information between retailers and for calculating the wholesale transactions between retailers and Scottish Water.

De algemene consensus is dat de deregulering van de watermarkt in Schotland succesvol is geweest. Als gevolg hiervan en op basis van deze ervaring, de regering in Engeland stelt nu voor om de drempelwaarde voor verbruik voor alle niet-huishoudelijke lokalen in Engeland in 2017 verwijderen.

De eerste stap op weg naar dit doel was de invoering van de Waterwet, die in 2014 in de wet aangenomen. Deze wet is bedoeld om alle zakelijke klanten mogelijk te maken, plus de publieke sector, charitatieve en not-for-profit organisaties in Engeland, om hun leverancier van water en riolering diensten te kiezen, ongeacht waar zij zich bevinden in het land.

The objective is to make it possible for businesses to negotiate the package of services that meets their requirements, in terms of price, efficiency, customer service and support. The Act also makes it easier for water companies to sell and supply water to each other and enables incumbent water or sewerage companies, with the consent of the Secretary of State, to withdraw from the market – the so called ‘retail exit’. Additionally, the Act enables owners of small-scale water storage facilities to sell surplus water to the public supply network.

The organisational market model will be similar to that pioneered in Scotland, with wholesalers selling water to licensed retailers, who in turn supply non-domestic customers with retail services, billing, meter reading and operational information. Wholesalers can also supply operational services direct to their business customers, while a centralised market operator manages the flow of customer and transactional data between the wholesalers and licensed retailers.

Met ongeveer een miljoen in aanmerking komende bedrijven, de Engels markt is ongeveer acht keer groter dan die in Schotland. In Wales, maar de bestaande drempel van 50 megalitres blijft gehandhaafd als de Welshe regering heeft geen plannen om een ​​soortgelijk programma van het water markt deregulering vast te stellen.

In 2014, a programme of consultation and planning was put in place to develop and test the appropriate price control frameworks, IT systems and protocols to ensure a successful go-live date in the second quarter of 2017. A key part of the process has been finding ways to centralise and amalgamate multiple data sets, containing customer and supply records from all the current water companies, many of which use dissimilar legacy systems. This work is being managed under the Open Water Programme, which was set up by the Government, drawing together expertise from a variety of key market participants, including Defra, Ofwat, Market Operator Services Ltd (MOSL) and other interested stakeholders.

SUEZ Water Supplies

Kostenbesparing of complexiteit?

In principe zouden de deregulering helpen proces bedrijven hun water te verlagen. In werkelijkheid is de situatie waarschijnlijk complexer geworden vóór de beoogde voordelen worden gerealiseerd, met het risico dat veel bedrijven tijdelijk worden omgeleid uit hun kernactiviteiten als 2017 deadline nadert.

In simple terms, deregulation should allow businesses to reduce the cost of water and sewage services, either through renegotiation with an existing supplier or by transferring to a new one. In practice, there are likely to be some teething problems. For example, companies that operate from multiple sites around England, and which source water from different local water suppliers, might experience problems. There is a risk that pricing structures actually become more complex, rather than more transparent, which may make it difficult for all customers to negotiate worthwhile discounts.

Another concern, however, for process companies is that some water retailers may not understand the demands and challenges of the water requirements for large industrial sites, and therefore may not be able to provide the most appropriate advice or support. It’s also true that, for some companies, the management of water and wastewater has not historically been a priority, so the expertise required to achieve the greatest efficiencies, in terms of the cost for source water, process water utilisation and savings, and wastewater treatment, recycling and disposal, may not exist within each organisation. As a result, preparing for the 2017 deadline, negotiating the best deal and managing this on an on-going basis could add to the overall operating costs.

Nonetheless, to take advantage of the changes in the water market, process companies in England need to develop effective strategies for managing water and wastewater. For many companies, price may only be part of their requirement. They may, for example, place equal or greater value on factors such as single billing for multiple sites, flow monitoring, security of supply, greater water efficiency, enhanced customer or water hygiene services or carbon reduction.

One option is to consider outsourcing the responsibility for water and wastewater treatment, including cost and contract negotiations, to specialised providers, such as SUEZ Treatment Solutions UK. In many respects, this type of outsourcing is no different to that of many other non-core business services such as warehousing, IT or payroll and brings similar advantages – allowing the company to focus on its core process business while delivering cost savings, risk reduction, efficiency gains and, ultimately, a return on the bottom line.

Welke aanpak wordt genomen, de verdere deregulering van het water markt in Engeland biedt reële mogelijkheden voor die bedrijven in het proces sectoren. Echter, de invoeringsdatum van april 2017 dreigt snel, waardoor de komende maanden de perfecte tijd voor zowel een strategische evaluatie van uw behoefte aan water en de verdere ontwikkeling van een lange termijn water en afvalwater optimalisatie en plan efficiency.

Procesindustrie Informer

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Ontdek hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.