← Terug naar IT, Management Systems & Software categorie

Hoe digitalisering de toekomst van de levensmiddelen- en drankensector vormgeeft

Per definitie is de voedingsmiddelen- en drankenindustrie snel in beweging en verandert deze altijd; melk gaat af, brood wordt gegeten en we willen meer salades eten in de zomer.

Door Filip Schiettecat - Senior directeur Industry Management - Siemens PLM Software

Filip Schiettecat, Siemens PLM Software

Filip Schiettecat, Siemens PLM Software

Maar de combinatie van veranderende consumentenvraag, toenemende regelgeving, complexe toeleveringsketens voor wereldwijde inkoop en distributie en concurrentie van agile nieuwe concurrenten betekent dat voedsel- en drankbedrijven sneller dan ooit moeten verhuizen.

En ze moeten dat allemaal doen, terwijl ze toch de kwaliteit hoog houden en aantrekkelijk zijn voor klanten die producten willen die perfect bij hen passen - ongeacht of dat glutenvrij, weinig suiker of zelfs aangepaste smaken betekent.

Volgens marktvoorspellingen zullen er in de komende vijf jaar meer wijzigingen zijn in verpakte consumentengoederen dan er in de afgelopen vijftig zijn geweest.

De enige manier om bij te blijven is digitalisering. Dit is de beste manier om de time-to-market te verminderen, de efficiëntie te verbeteren en u op de toekomst van de productie voor te bereiden.

Het is heel gewoon dat voedsel- en drankbedrijven gefragmenteerd zijn; dat zijn niet alleen verschillende afdelingen, zoals productontwikkeling en marketing, maar verschillende productlijnen zullen afkomstig zijn van verschillende teams die gewoon niet verbonden zijn.

Als je zowel pasta als kaas maakt, komen ze misschien in hetzelfde winkelmandje en zelfs op hetzelfde bord terecht, maar als er slechte communicatie is tussen de teams achter hen, loop je kansen om tijd en geld te besparen door informatie over leveranciers en ingrediënten, procestechnologieën en de shopper die beide koopt.

Zelfs binnen dezelfde productlijn betekent het steeds opnieuw invoeren van dezelfde informatie over ingrediënten in verschillende stadia van het proces de kans om een ​​fout te maken elke keer dat informatie wordt vastgelegd.

Het gebruik van een digitale thread betekent dat informatie slechts één keer hoeft te worden ingevoerd en vervolgens opnieuw kan worden gebruikt in elke fase van het proces: van het maken van het eerste model van het product waarmee u het voedingsprofiel kunt berekenen, door de productformule en het recept te finaliseren in het lab, om de hele productieketen te bewaken en die ingrediënten van meerdere leveranciers te volgen tot aan je eindklant.

Deze vorm van traceerbaarheid is essentieel om producten consistent te houden en een hoge kwaliteit te leveren, maar ook om te kunnen voldoen aan regelgeving en terugroepacties zo beperkt en transparant mogelijk te houden. Als u dit allemaal digitaal beheert, bespaart u ook geld en tijd.

Digitalisering van voedingsmiddelen en dranken


Gedreven door mode, sociale media, verbreding van interesse in verschillende keukens en toenemende bezorgdheid over gezondheid en allergieën, veranderen gewoonten en voorkeuren van consumenten sneller dan ooit. Shoppers willen nieuwe en interessante producten; ze willen hoge kwaliteit en lage prijzen voor alledaagse artikelen.

Ze willen gedetailleerde informatie over wat ze kopen, van waar en hoe het tot voedings- en allergeeninformatie is gegroeid. Ze willen weten of een fruitsnack gemaakt is met hele appels, appelpuree of gevriesdroogd appelpoeder. Op een dag kan een consument op zoek zijn naar producten met alternatieven voor suiker; volgende week kunnen ze zich zorgen maken over kunstmatige zoetstoffen.

Ze willen meer keuze van producten, in precies de juiste verpakkingsgrootte voor hen. Ze willen zelfs op maat gemaakte producten, of dat nu een nieuwe smaak is van een oude favoriet, een caloriearme of allergeenvrije optie of een gepersonaliseerde verpakking. Door verschillende smaken van frisdranken in een telefoon-app te mixen, kunnen 3D-chocoladesouvenirs van je vakantie of een pak koekjes met je naam en ontwerp erop afgedrukt worden, maar ze zijn een teken van de trend naar meer en meer differentiatie .

Productie bepaalt de toekomst, digitalisering is de manier om ermee om te gaan

Om aan die marktbehoeften te voldoen, moet u meerdere productvarianten ontwikkelen, waarvoor mogelijk andere productielijnen nodig zijn - vaak meer producten en processen dan u kunt maken en testen met traditionele methoden.

Nogmaals, digitalisering is de manier om het hoofd te bieden. Door een digitale tweeling te maken voor nieuwe producten en de processen die u gebruikt om deze te produceren, kunt u de productprestaties ontwerpen en simuleren om ervoor te zorgen dat elke nieuwe variant voldoet aan de nalevingsvoorschriften en marktbehoeften voordat u deze op laboschaal prototypt, zodat u kunt opschalen snel, beheer testen in productie om ervoor te zorgen dat uw productie overeenkomt met wat is ontworpen, en bijhouden welke ingrediënten van welke bron het maken welk product naar welke klanten is verzonden. Een digitale tweeling kan de tijd die nodig is om een ​​nieuw product met de helft op de markt te krijgen, verminderen.

Tegelijkertijd neemt de prijs van grondstoffen toe, evenals het aantal regionale en mondiale regelgeving. De EU stelt bijvoorbeeld momenteel regels voor om de transparantie van de consument te verbeteren voor ingrediënten zoals enzymen en smaakstoffen, GGO's, levensmiddelen- en toevoegingsmiddelen, rookaroma's en zelfs materialen die met levensmiddelen in aanraking komen, en ook voor bedrijven die dezelfde reclame voor producten gebruiken gemaakt met verschillende ingrediënten in verschillende landen.

Bedrijven in de voedingsmiddelensector moeten ingrediënten volgen en labelen voor een steeds groter wordend aantal producten en recepten, afkomstig van verschillende leveranciers en verscheept naar verschillende markten over de hele wereld via meerdere toeleverings- en distributieketens. Papieren gebaseerde processen eenvoudig kunnen de schaal en complexiteit niet aan. Hoe groter uw productportfolio, des te groter de variantie, het volume, de complexiteit of de verschillende nationale voorschriften waarmee u te maken heeft, des te meer digitalisering kan helpen. Het is ook een belangrijke eerste stap om je voor te bereiden op de toekomst.

Dairy Digital Factory, Digitalisering van voedingsmiddelen en dranken

Die toekomst is digitaal eten: niet de voedselpillen van sciencefiction, maar wijn, bier, kaas, vlees en groenten die vanuit het veld zijn gevolgd en naar de fabriek zijn gegaan voor een constante kwaliteit.

Het gebruik van sensoren en automatisering om de melk aan te pakken die in een zuivelfabriek arriveert en de gisting van de kaas die het heeft gebruikt, kan de productietijd in tweeën verkorten en energiekosten verlagen zonder de kwaliteit aan te tasten.

Het digitaliseren van kelders en gistingstanks geeft brouwers betere controle over temperaturen en vertelt hen wanneer ze een partij bier kunnen decanteren en de tanks kunnen reinigen, waardoor ze meer tijd hebben om te experimenteren met bierrecepten en ze meer soorten bier kunnen laten brouwen zonder te hoeven kopen meer apparatuur. Het opnemen van de pesticideniveaus in de wijngaard en het verzenden van waarschuwingen als de temperatuur in een gistende vat wijn te hoog of te laag is, houdt de kosten laag en de kwaliteit van de laatste fles wijn hoger.

Dit soort geavanceerde monitoring en automatisering is misschien eerder uitzondering dan de norm, maar kunt u erop rekenen dat uw concurrentie die investeringen niet doet? Om te profiteren van dit soort flexibiliteit, consistente kwaliteit en lagere kosten voor uw eigen processen en om uw marktaandeel te krijgen dat 3 miljard nieuwe klanten zal genereren door 2020, is het tijd om uw digitaliseringsstrategie nu te implementeren.

Procesindustrie Informer

Gerelateerd nieuws

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Ontdek hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.